Az európai gépjárműágazat fellendítése
Az európai gépjárműipar gazdaságunk létfontosságú ágazata, amely 13 millió munkahelyet biztosít, és az EU GDP-jének 7%-át adja. Mivel az ágazat olyan kihívásokkal néz szembe, mint az új technológiák, a fokozódó verseny és a változó geopolitikai környezet, Ursula von der Leyen elnök 2025 januárjában elindította a gépjárműipar jövőjéről szóló stratégiai párbeszédet. A párbeszédben az ipar, a szociális partnerek, az infrastruktúra és a civil társadalom képviselői vesznek részt, hogy közös megoldásokat találjanak.
A stratégiai párbeszéd keretében végzett munkára építve a Bizottság előterjesztette a Cselekvési terv a gépjárműipar számára. A Bizottság úgy alakította ki a cselekvési tervet, hogy virágzó autóipart hozzon létre, amely munkahelyeket teremt, ösztönzi a növekedést és védi a környezetet az eljövendő generációk számára.
A cselekvési terv fő elemei
A cselekvési terv célja, hogy az autóipart erőssé, fenntarthatóvá és versenyképessé tegye, a következő konkrét intézkedésekkel.
Innováció és digitalizáció
Egy új Az összekapcsolt és önvezető járművek európai szövetsége összefogja a legfontosabb európai autóipari érdekelt feleket a gépkocsik következő generációjának kifejlesztése érdekében. A nagy tesztelési területek és a szabályozási tesztkörnyezetek lehetővé teszik az innovátorok számára, hogy szabadon teszteljék és fejlesszék autonóm járműtechnológiáikat.
A Bizottság továbbfejleszti az önvezető járművekre vonatkozó szabályokat, valamint a magánpartnerekkel a cselekvési terv előmozdítása érdekében 2027-ig mintegy 1 milliárd EUR összegű közös köz-magán beruházásba ruháznak be, amelyet a Horizont Európa program támogat.
A Bizottság közzétette továbbá egy közleményt a tiszta vállalati flottákról, kiemelve a sikeres példákat, és arra ösztönözve az uniós országokat, hogy tegyenek további lépéseket a vállalati járműflották környezetbaráttá tétele érdekében.
A kibocsátásmentes járművekre való átállás
A rugalmasság növelése érdekében a Bizottság javaslatot fog tenni a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról szóló rendelet módosítására. Ez lehetővé teszi a gyártók számára, hogy teljesítsék a célokat azáltal, hogy hároméves időszakra (2025–2027) átlagolják teljesítményüket, és az egy vagy két éven belüli hiányosságokat a másik év(ek)ben elért többleteredményekkel ellensúlyozzák, miközben továbbra is a 2025-ös célokat tűzik ki célul.
Ezzel párhuzamosan a Bizottság lépéseket tesz annak érdekében, hogy az európai kibocsátásmentes járművek iránti kereslet növelése az alábbiak révén:
Az ellátási lánc rezilienciájának biztosítása
Az EU-nak önellátó ellátási láncra és költség-versenyképes akkumulátorgyártásra van szüksége. Ennek elérése érdekében a Bizottság továbbra is az uniós akkumulátoripar támogatása és az európai termelés megerősítése. Közvetlen támogatást is nyújthat az elemgyártóknak.
A stratégiai függőségek elkerülése érdekében a Bizottság 1,8 milliárd eurót kíván elkülöníteni az akkumulátor-nyersanyagok biztonságos és versenyképes ellátási láncának létrehozására.
A készségek fejlesztése és a szociális dimenzió kezelése
A gépjárműiparban a szakemberhiány, a strukturális munkaerőhiány és az idősödő munkaerő problémájának kezelése érdekében a Bizottság:
Emellett a Méltányos Átállás Európai Megfigyelőközpontja adatokat fog kidolgozni és gyűjteni a jövőbeli foglalkoztatási kockázatok és készséghiányok azonosítása érdekében.
Az ipar rezilienciájának fokozása a globális színtéren való sikeres verseny érdekében
Az uniós gépjárműipar versenyképesebbé tétele érdekében a Bizottság egyenlő versenyfeltételeket fog biztosítani a következők révén: piacvédelmi eszközök alkalmazása, például szubvencióellenes intézkedések. A Bizottság a partnerországokkal is folytatni fogja a tárgyalásokat a piacra jutás és a beszerzési lehetőségek javítása érdekében.
A Bizottság intézkedéseket fog javasolni annak biztosítására, hogy az uniós gépjárműiparba történő külföldi beruházások megerősítsék az ipar hosszú távú versenyképességét. Végül azt is tervezi, hogy a szabályozás egyszerűsítése az európai autógyártók adminisztratív terheinek csökkentése érdekében.
(Forrás: EU Bizottság)