Az európai gépjárműágazat fellendítése

Az európai gépjárműipar gazdaságunk létfontosságú ágazata, amely 13 millió munkahelyet biztosít, és az EU GDP-jének 7%-át adja. Mivel az ágazat olyan kihívásokkal néz szembe, mint az új technológiák, a fokozódó verseny és a változó geopolitikai környezet, Ursula von der Leyen elnök 2025 januárjában elindította a gépjárműipar jövőjéről szóló stratégiai párbeszédet. A párbeszédben az ipar, a szociális partnerek, az infrastruktúra és a civil társadalom képviselői vesznek részt, hogy közös megoldásokat találjanak.

A stratégiai párbeszéd keretében végzett munkára építve a Bizottság előterjesztette a Cselekvési terv a gépjárműipar számára. A Bizottság úgy alakította ki a cselekvési tervet, hogy virágzó autóipart hozzon létre, amely munkahelyeket teremt, ösztönzi a növekedést és védi a környezetet az eljövendő generációk számára.

A cselekvési terv fő elemei

A cselekvési terv célja, hogy az autóipart erőssé, fenntarthatóvá és versenyképessé tegye, a következő konkrét intézkedésekkel.

 

Innováció és digitalizáció

Egy új Az összekapcsolt és önvezető járművek európai szövetsége összefogja a legfontosabb európai autóipari érdekelt feleket a gépkocsik következő generációjának kifejlesztése érdekében. A nagy tesztelési területek és a szabályozási tesztkörnyezetek lehetővé teszik az innovátorok számára, hogy szabadon teszteljék és fejlesszék autonóm járműtechnológiáikat.

A Bizottság továbbfejleszti az önvezető járművekre vonatkozó szabályokat, valamint a magánpartnerekkel a cselekvési terv előmozdítása érdekében 2027-ig mintegy 1 milliárd EUR összegű közös köz-magán beruházásba ruháznak be, amelyet a Horizont Európa program támogat.

A Bizottság közzétette továbbá egy közleményt a tiszta vállalati flottákról, kiemelve a sikeres példákat, és arra ösztönözve az uniós országokat, hogy tegyenek további lépéseket a vállalati járműflották környezetbaráttá tétele érdekében.

 

A kibocsátásmentes járművekre való átállás

A rugalmasság növelése érdekében a Bizottság javaslatot fog tenni a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról szóló rendelet módosítására. Ez lehetővé teszi a gyártók számára, hogy teljesítsék a célokat azáltal, hogy hároméves időszakra (2025–2027) átlagolják teljesítményüket, és az egy vagy két éven belüli hiányosságokat a másik év(ek)ben elért többleteredményekkel ellensúlyozzák, miközben továbbra is a 2025-ös célokat tűzik ki célul.

Ezzel párhuzamosan a Bizottság lépéseket tesz annak érdekében, hogy az európai kibocsátásmentes járművek iránti kereslet növelése az alábbiak révén:

  • ösztönzők biztosítása az emberek kibocsátásmentes járművekre való átállásának ösztönzésére
  • a töltőállomások kiépítésének felgyorsítása a „Tiszta közlekedési folyosó” kezdeményezés révén
  • a fogyasztói bizalom erősítése olyan intézkedésekkel, mint például az akkumulátorok javítási lehetőségeinek javítása
  • az új és használt kibocsátásmentes járművek szociális lízingrendszereinek ösztönzése annak érdekében, hogy a fenntartható közlekedés mindenki számára hozzáférhető legyen

Az ellátási lánc rezilienciájának biztosítása

Az EU-nak önellátó ellátási láncra és költség-versenyképes akkumulátorgyártásra van szüksége. Ennek elérése érdekében a Bizottság továbbra is az uniós akkumulátoripar támogatása és az európai termelés megerősítése. Közvetlen támogatást is nyújthat az elemgyártóknak.

A stratégiai függőségek elkerülése érdekében a Bizottság 1,8 milliárd eurót kíván elkülöníteni az akkumulátor-nyersanyagok biztonságos és versenyképes ellátási láncának létrehozására.

 

A készségek fejlesztése és a szociális dimenzió kezelése

A gépjárműiparban a szakemberhiány, a strukturális munkaerőhiány és az idősödő munkaerő problémájának kezelése érdekében a Bizottság:

  • bővítse az Európai Globalizációs Alkalmazkodási Alap támogatását, hogy szükség esetén segítséget nyújtson a vállalatoknak és a munkavállalóknak
  • az Európai Szociális Alap Plusz (ESZA+) finanszírozásának növelése az átképzést és új munkalehetőségeket kereső munkavállalók támogatása érdekében
  • használja fel az ESZA+ félidős felülvizsgálatát arra, hogy arra ösztönözze az uniós országokat, hogy több forrást programozzanak át a gépjárműágazat számára
  • a stratégiai ágazatokban, például a gépjárműiparban dolgozó munkavállalók támogatásának megerősítése, a továbbképzésre és az átképzésre összpontosítva

Emellett a Méltányos Átállás Európai Megfigyelőközpontja adatokat fog kidolgozni és gyűjteni a jövőbeli foglalkoztatási kockázatok és készséghiányok azonosítása érdekében.

Az ipar rezilienciájának fokozása a globális színtéren való sikeres verseny érdekében

Az uniós gépjárműipar versenyképesebbé tétele érdekében a Bizottság egyenlő versenyfeltételeket fog biztosítani a következők révén: piacvédelmi eszközök alkalmazása, például szubvencióellenes intézkedések. A Bizottság a partnerországokkal is folytatni fogja a tárgyalásokat a piacra jutás és a beszerzési lehetőségek javítása érdekében.

A Bizottság intézkedéseket fog javasolni annak biztosítására, hogy az uniós gépjárműiparba történő külföldi beruházások megerősítsék az ipar hosszú távú versenyképességét. Végül azt is tervezi, hogy a szabályozás egyszerűsítése az európai autógyártók adminisztratív terheinek csökkentése érdekében.

(Forrás: EU Bizottság)

Szerző: Zsoldos Bálint
2025.03.07.