A mesterséges intelligencia gyors ütemű fejlődése megkérdőjelezhetetlen, és annak érdekében, hogy az EU megőrizze versenyelőnyét, fel kell gyorsítani az MI alkalmazásának ütemét.
Az „Apply AI” stratégia célja, hogy növelje az MI használatát a kulcsfontosságú ipari ágazatokban – különösen a kis- és középvállalkozásoknál (kkv-k) –, javítsa a közszolgáltatások hatékonyságát és hozzáférhetőségét, valamint támogassa az európai csúcstechnológiás MI-modellek fejlesztését.
A JRC (Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja) elemezte a nyilvános konzultáció és a bizonyítékgyűjtés eredményeit, amelyek hozzájárultak az „Apply AI” stratégia kidolgozásához. Az ezekből készült tényalapú jelentés legfontosabb megállapításai szerint a válaszadók fő aggodalmai az európai innováció és versenyképesség köré összpontosulnak, és beruházásokat sürgetnek az infrastruktúrába, a tehetségek fejlesztésébe, a finanszírozásba és az együttműködésbe. A JRC multidiszciplináris szakértelme az MI területén további betekintést nyújt a stratégia által érintett kulcsterületekbe.
Megfelel-e a képzési kínálat a munkaerőpiac igényeinek?
Az MI-ismeretek és készségek kulcsfontosságúak a stratégia szerint: ezek szükségesek ahhoz, hogy az EU jól képzett munkaerővel rendelkező, versenyképes MI-ökoszisztémává váljon. Az MI-hez kapcsolódó oktatási kínálat és a munkaerőpiaci kereslet összevetése rávilágít az esetleges készséghiányokra, amelyek célzott szakpolitikai intézkedésekkel orvosolhatók.
A JRC kutatásai szerint az online álláshirdetésekben legkeresettebb MI-hez kapcsolódó pozíciók az MI- és gépi tanulási (ML) mérnök, MI/ML-fejlesztő, adatelemző és adatmérnök. Ezek elsősorban két foglalkozási csoportban összpontosulnak:
-
szoftver- és alkalmazásfejlesztők, elemzők,
-
adatbázis- és hálózati szakemberek.
Az oktatási és képzési kínálat – mesterképzések és rövid szakmai tanfolyamok formájában – főként a gépi tanulásra, az általános MI-re, a robotikára, az automatizálásra és az MI etikájára fókuszál. Az MI-etika beemelése pozitív fejlemény, ugyanakkor a generatív MI területe még kevésbé hangsúlyos, ami azt jelzi, hogy ezen a téren nagyobb oktatási és képzési hangsúlyra van szükség.
Az oktatási kínálat döntően az IKT-területen koncentrálódik, míg más szakterületeken – például a társadalomtudományokban, közigazgatásban, jogban, mérnöki, gyártási és építési szektorban – jóval kisebb mértékben van jelen. Ez azt sugallja, hogy több nem IKT-területi MI-képzésre van szükség a diverzifikáltabb és multidiszciplináris munkaerő kialakításához.
A közszféra mint az MI elterjedésének zászlóshajója
Az „Apply AI” stratégia szerint az MI bevezetése a közszférában nagyrészt előnyös, és kifejezi az EU elkötelezettségét a közszolgáltatások modernizálása mellett az MI-technológiák segítségével.
A JRC kiterjedt kutatásai átfogó keretrendszereket és gyakorlati ajánlásokat dolgoztak ki, hogy támogassák a közigazgatási szervezeteket az MI-bevezetés útján – beleértve az új technológiák, például a generatív MI lehetőségeit is.
A JRC elemezte, hogy milyen tényezők befolyásolják a közszférában dolgozó vezetők MI-hez való hozzáállását. A stratégia által hivatkozott tanulmány megállapította, hogy az MI alkalmazása már valóság, nem csupán ígéret, és rámutatott az olyan szervezeti tényezők fontosságára, mint a vezetői támogatás, az innovációs kultúra és a belső szakértelem, amelyek elengedhetetlenek a sikeres MI-bevezetéshez.
A JRC tudományos partnere a Public Sector Tech Watch obszervatóriumnak is, amely egyre bővülő adatbázist tart fenn az EU közigazgatásaiban alkalmazott MI-esettanulmányokról. Ezeket az adatokat további elemzésekhez és kutatásokhoz is felhasználják az „Apply AI” stratégia megvalósításának támogatására.
A vállalkozások támogatása az MI-útjukon
Az „Apply AI” stratégia célja, hogy megerősítse az Európai Digitális Innovációs Központok (EDIH-k) szerepét abban, hogy segítsék az európai kkv-kat, startupokat és közintézményeket a digitalizáció szintjének növelésében.
Az EDIH-ket MI-élményközpontokká alakítják át, amelyek kiemelt hozzáférési pontként szolgálnak a vállalkozások számára az európai MI-innovációs ökoszisztémához.
Egy új JRC-jelentés feltérképezi az EDIH-hálózat erősségeit és hiányosságait, hogy felmérje felkészültségüket erre az átalakulásra. A jelentés kiemeli, hogy az EDIH-k hatékonyan támogatják az MI alkalmazását az ügyfelek kihívásainak kezelésével és képzések biztosításával. Ugyanakkor azonosít néhány fejlesztendő területet is – például a szabályozási és etikai útmutatás szükségességét –, amelyek a következő generációs EDIH-k számára kulcsfontosságú fókuszterületek maradnak.
Az interjúk és tevékenységi adatok alapján végzett elemzés azt mutatja, hogy a legtöbb EDIH már kifejezte szándékát jogi és etikai tanácsadási szolgáltatásainak fejlesztésére, valamint az MI-képzések és workshopok kínálatának bővítésére.