Miért előnyös a kihívásalapú tanulás a vállalkozói készségek fejlesztéséhez? – Interjú David Rodriguez Gomezzel

Beszélgetünk David Rodriguez Gomezzel, a Barcelonai Autonóm Egyetem (UAB) Alkalmazott Pedagógia Tanszékének docensével, a Szervezeti Fejlesztés Kutatási és Tanulmányi Központ kutatójával, a „Minőség és oktatási innovációs folyamatok” területén doktorált szakemberrel, valamint pedagógia szakon végzett diplomással. Egyben a D-EMIND projekt alapító atyja is, amelynek célja a digitális vállalkozói szemlélet népszerűsítése a felsőoktatásban. Beszélgetésünk témája a kihívásalapú tanulás, a vállalkozói készségek fejlesztése, a projekt egyedi jellemzői és az általa nyújtott előnyök.

David Rodriguez Gomez

Hogyan született meg a D-EMIND projekt ötlete?
A D-EMIND ötlete egy korábbi európai projekt, a ForEMLink (https://www.foremlink.com/) során fogalmazódott meg. A ForEMLink célja a vállalkozói szemlélet erősítése és az oktatási intézmények közötti, illetve külső szereplőkkel való kapcsolatok fejlesztése volt. 2019 körül az volt az elképzelés, hogy egy olyan módszertant fejlesszünk ki, amely a design thinking alapjaira építve illeszkedik a felsőoktatási intézmények tantervi és szervezeti struktúrájába.
2020 márciusában azonban a COVID-19 miatti lezárások minden tervezést, így a személyes találkozókat is felfüggesztették. Ez arra ösztönzött bennünket, hogy újragondoljuk a projektet, és a digitális tér erejét is beépítsük. Így született meg a D-EMIND projekt.

Hogyan írná le a kihívásalapú tanulást, és milyen előnyei vannak más tanulási módszerekhez képest?
A jövőbeni készségek és kompetenciák, köztük a vállalkozói készségek fejlesztése szükségessé teszi a tanítási módszerek újragondolását. Az ún. aktív tanulási módszerek évek óta ebben játszanak kulcsszerepet.

Az aktív tanulás központjában a hallgatók állnak, ahol a tanítás valós problémák vagy szakmai gyakorlatok kontextusában zajlik. A kihívásalapú tanulás az aktív tanulási módszerek egyike, és megosztja azok jellemzőit, például a valós problémákra összpontosítást, a csapatmunkát és az önálló tanulást.

Ami azonban megkülönbözteti:

  • A kihívások nyitottak, és nincs egyetlen helyes megoldás.
  • A tanulási folyamat és az eredmény egyaránt központi szerepet kap.
  • A tanulás túlnyúlik az osztálytermen, mivel külső szereplők is részt vesznek.

Mi teszi egyedivé a projektet?
A projekt újszerű, mivel online, digitális kihívásalapú tanulási módszertant, stratégiákat és eszközöket kínál a vállalkozói szemlélet népszerűsítésére. Egyedisége abban rejlik, hogy a módszertant a hallgatók, tanárok és külső szervezetek közös együttműködésével alakítják ki.

A COVID-19 járvány rávilágított az online eszközök fontosságára, és a D-EMIND egy digitális tér létrehozására törekszik, ahol valós problémákat oszthatnak meg vállalatok a felsőoktatási hallgatókkal, akik nemzeti vagy nemzetközi csapatokban dolgozhatnak ezek megoldásán. Az eredmény egy nyílt hozzáférésű platform és digitális eszköztár lesz, amely ágazatfüggetlenül használható, és bármely tudományterületről érkező hallgatóknak segít a vállalkozói szemlélet fejlesztésében.

Kik és hogyan profitálhatnak a projektből?
A D-EMIND helyi, regionális, nemzeti és nemzetközi szinten egyaránt pozitív hatást gyakorolhat.

  • Helyi és nemzeti szinten: a D-EMIND Toolbox és Platform segíti az oktatókat és a felsőoktatási intézményeket a vállalkozói oktatásban, és lehetőséget nyújt a hallgatóknak, hogy valós kihívásokkal foglalkozzanak.
  • Nemzetközi szinten: a módszertan elősegíti az együttműködést külső szervezetekkel, és hangsúlyozza a vállalkozói kompetenciák jelentőségét az európai gazdaság számára.

Hogyan lehet csatlakozni a D-EMINDER közösséghez?
Bár a platformunk még fejlesztés alatt áll, követhetitek a közösségi oldalainkon:
Facebook | Instagram | LinkedIn.
Amint elindul a platformunk, meghívunk benneteket, hogy csatlakozzatok, és „változtassuk meg a világot a kihívásalapú tanulás segítségével.