Új rendszer a fenntartható repülési üzemanyagok ösztönzésére

Az Európai Bizottság elfogadott egy felhatalmazáson alapuló rendeletet, amely meghatározza az Európai Unió Kibocsátáskereskedelmi Rendszere (EU ETS) által létrehozott és finanszírozott támogatási rendszer szabályait a fenntartható repülési üzemanyagok használatának felgyorsítása érdekében.

Az Európai Klímatörvény célja, hogy 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55%-os nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentést érjen el az EU-ban. A szén-dioxid-árazás mellett az EU ETS egy Innovációs Alapot is finanszíroz, amely támogatja az innovatív tiszta technológiai projekteket, beleértve a repülési szektort is, a klímavédelmi hatások csökkentése érdekében, valamint specifikus támogatást nyújt az alternatív üzemanyagok használatának költségkülönbségeinek áthidalására.

Az EU ETS irányelv 2023-as felülvizsgálata támogatási mechanizmust biztosít a jogosult repülési üzemanyagok használatához. Annak érdekében, hogy ösztönözze a legjobb kibocsátáscsökkentési potenciállal rendelkező alternatív üzemanyagok korai alkalmazását, 2024. január 1-jétől 20 millió EU ETS-kibocsátási egységet különítettek el, amelynek becsült értéke körülbelül 1,6 milliárd euró.

Ezek a kibocsátási egységek fedezik a fosszilis kerozin és a jogosult repülési üzemanyagok közötti fennmaradó árkülönbség egészét vagy egy részét, amelyet az egyes kereskedelmi légitársaságok használnak az EU ETS hatálya alá tartozó járataikon. Biztosítva van a versenysemlegesség, mivel minden ezen útvonalakon működő légitársaság egyenlő bánásmódban részesül.

A támogatási mechanizmus működtetése érdekében a Bizottság elfogadta ezt a felhatalmazáson alapuló rendeletet, amely meghatározza a jogosult repülési üzemanyagok és a fosszilis kerozin közötti árkülönbség éves kiszámításának szabályait, figyelembe véve a szén-dioxid árának és a harmonizált minimális adószinteknek az ösztönző hatásait, valamint az így kapott kibocsátási egységek kiosztásának szabályait.

A következő lépések során a légitársaságoknak 2024 folyamán jelenteniük kell ezen üzemanyagok felhasználását, legkésőbb 2025. március 31-ig. A Bizottság ezt követően 2025. május 31-ig közzéteszi az üzemanyagár-különbségeket, amely egy technikai jelentésen alapul, amelyet az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége fog kiadni. Végül, 2025. augusztus 31-ig a Bizottság határozatot fogad el, amelyben meghatározza az egyes kereskedelmi légitársaságok számára kiosztott kibocsátási egységek számát, akik jelentkeztek erre a támogatási mechanizmusra.

(Forrás: Európai Bizottság)