Csongrád-Csanádi
Kereskedelmi és Iparkamara

Európa összekapcsolása nagy sebességű vasúton

Legyen szó családlátogatásról az ünnepek alatt, egy hétvége barátokkal való eltöltéséről vagy egy külföldi munkakonferencián való részvételről, az Európán belüli utazásnak egyszerűnek, gyorsnak és fenntarthatónak kell lennie. A Bizottság ezért új javaslatokat fogadott el Európa nagy sebességű vasúti hálózata kiépítésének felgyorsítása, valamint a megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokba történő beruházások fellendítése érdekében. Céljuk, hogy a versenyképesség és a fenntarthatóság elvei alapján hatékonyabbá, összekapcsoltabbá és hozzáférhetőbbé tegyék az uniós közlekedési rendszert.

 transzeurópai közlekedési hálózatra (TEN-T) építve az új  nagy sebességű vasúti cselekvési terv célja az utazási idő csökkentése és a vasút vonzóbbá tétele a rövid távú járatok helyett. Mivel a vonatok elérik a 200 km/h vagy annál nagyobb sebességet, az uniós fővárosok közötti utazási idő jelentősen csökkenni fog 

  • Koppenhága–Berlin: 7 órától 4 óráig
  • Párizs–Róma: 10.50-től 8.45-ig
  • Szófia – Athén: 13.40-től 6.00-ig
  • Bécs–Ljubljana: és 4.30 között tartott ülésről

Az új, határokon átnyúló összeköttetések gyorsabb és egyszerűbb utazásokat is lehetővé tesznek, például: 

Lisszabon–Madrid–Párizs

Tallinn – Riga – Vilnius – Varsó 

Annak érdekében, hogy ez a jövőkép valósággá váljon, a terv konkrét intézkedéseket határoz meg, például:

  • a határokon átnyúló szűk keresztmetszetek megszüntetése, lehetőségekkel a 250 km/h feletti sebességre, amennyiben az gazdaságilag megvalósítható
  • koordinált finanszírozási stratégia kidolgozása a szükséges beruházások mozgósítása érdekében
  • a vasúti ágazat és a vasúttársaságok számára a beruházásokhoz, az innovációhoz  és a versenyképes működéshez szükséges feltételek javítása (pl. a határokon átnyúló jegyértékesítési és foglalási rendszerek javítása)
  • az uniós szintű kormányzás megerősítése, beleértve a harmonizált szabványokat és engedélyezési eljárásokat

A gyorsabb utazás, a könnyebb foglalás és a megfizethetőbb árak mellett a terv enyhíti a torlódásokat és felszabadítja a kapacitást a hagyományos vasútvonalakon, fellendítve a regionális gazdaságokat és az idegenforgalmat.

A csomag második része, a fenntartható közlekedésre vonatkozó beruházási terv közös megközelítést határoz meg a megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokba  történő beruházások fellendítésére, a légi közlekedésre és a vízi közlekedésre összpontosítva. A RefuelEU Aviation és a  FuelEU Maritime céljainak eléréséhez 2035-ig mintegy 20 millió tonna fenntartható üzemanyagra lesz szükség, ami a becslések szerint 100 milliárd  EUR összegű beruházást igényel.

Forrás: Európai Bizottság