Csongrád-Csanádi
Kereskedelmi és Iparkamara

Élethosszig tanulás a vállalkozásban: erről szólt az idei Vállalkozói Nap

A Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara és az Enterprise Europe Network Szeged kilencedik alkalommal szervezte meg november 13-án a Vállalkozói Napot, amely ezúttal is a tanulás, a vezetői fejlődés és a vállalkozások megújulóképességének jegyében telt. A résztvevők szakértői előadásokon, kerekasztal- és pódiumbeszélgetésen keresztül kaptak gyakorlati útmutatást és inspirációt.

– Mindenkinek tanuló a cége, de ennek mértéke függ attól, hogy mennyire vagyok tudatos vezető – hívta fel a Csongrád-Csanád vármegyei vállalkozók figyelmét dr. Zolnay Judit coach, a Zolnay Consulting alapítója Szegeden, a Vállalkozói Napon.

A programot már kilencedik alkalommal szervezte meg a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara (CSKIK) és az Enterprise Europe Network Szeged a gazdasági önkormányzat megújult konferencia termében. A nap központi témája az élethosszig tartó tanulás volt, fókuszban a vezetői fejlődéssel és a vállalkozások megújuló képességével.

– Fontos, hogy legyen egy döntési folyamatunk és ehhez kapcsolódjon egy skála, amelyen el tudjuk helyezni magunkat, hogy vállalkozóként hogyan érezzük magunkat, mennyire tartjuk sikeresnek a vállalkozásunkat. Vannak napok, amikor csak a 3. vagy 4. helyre tesszük magunkat a skálán, ekkor át kell gondolni, hogy mit kell ahhoz tennünk, hogy legalább eggyel jobbak legyünk és azt a helyet megtartsuk – mutatott rá a coach.

A vezetői gondolkodás és a tudatos működés három síkja

Dr. Zolnay Judit azt tanácsolta a jelenlévőknek, hogy három síkon vigyék az üzletet. Mint mondta, amikor a skálán a 8-9-10. helyen vannak, akkor gondolják át, hogy idén mi a céljuk, és a következő évben milyen céllal működik a vállalkozásuk. Figyelmeztetett, amit nem mérünk, az nem létezik, tehát fontos, hogy rendszeresen figyeljük a számokat, ügyeljünk az eredményekre. A másik sík, hogy kikkel tudják a céljaikat megvalósítani, hiszen a nyertes csapat csak egészséges összetételű csapat lehet. Hangsúlyozta, a vezető feladata, hogy irányt mutasson a csapattagoknak, akik felé folyamatos visszajelzéssel kell lennie az út során, hiszen ebben rejlik a valódi fejlődés kulcsa. A harmadik sík pedig arról szól, hogy a vállalkozó megtalálja a saját fejlődésének lehetőségeit és azt, hogy miként tud megújulni, frissülni.

– A vezetői szupererő a vezetői rezilienciában rejlik, vagyis abban a képességben és készségben, amely által a bennünket érő nehézségekből gyorsan talpra tudunk állni. De fel kell tenni magunknak a kérdést, hogy ilyen esetekben mit hagyunk abba a cégben, és milyen új dolgokat vezetünk be – mutatott rá a szakértő.

Kerekasztal: alkalmazkodás, innováció és megújulás

A 9. Vállalkozói Napnak része volt egy kerekasztal-beszélgetés is Tóth Gábor, a CSKIK szolgáltatási alelnökének, a PC-Trade Systems Kft. ügyvezetőjének moderálásával. A résztvevők – Őze Péter, a Maurer Gép Kft. ügyvezetője, Nagy Iván, a SunCity BBQ ügyvezetője, Ifj. Dr. Gremsperger Gábor, a Climate Action Kft. ügyvezető-alapítója és Ződi-Sipos Mária, a CreatIT Solutions Kft. ügyvezetője – azt vitatták meg, hogy hogyan lehet a folyamatos változásokhoz alkalmazkodni, és közben megújulni úgy, hogy növelik hatékonyságukat.

Úgy vélik, gazdasági fenntarthatóságra kell törekedni, mert anélkül felesleges vállalkozni, de a tanulmányutakon való részvétel is fontos, hogy tapasztalatot szerezzenek a megújuláshoz más országokban. Mindemellett pedig azt gondolják, hogy a változás sokszor apróságokban rejlik, amit a kollégák is el tudnak fogadni, és a működés is költséghatékonyabbá válhat.

Fiatal vállalkozói példa a pódiumon: a Style Swipe története

Idén új eleme volt a rendezvénynek a pódiumbeszélgetés, amelyen Palotás Sándor, a CSKIK kereskedelmi alelnöke, a Déli-Farm Kft. ügyvezetője a feltörekvő Style Swipe startup alapítójával, Nagyvári Dáviddal társalgott. Ezáltal a jelenlévők inspiráló példát kaptak a fiatal vállalkozói generációtól. Dávid szerint ugyanis érdemes belevágni a villanásszerűen jött ötletekbe, még akkor is, ha nem annyira mélyek és megalapozottak, ő is így tette, de fenntartással kell kezelni azokat. Megjegyezte, a működéshez és a fejlődéshez már mély tudásra van szükség, valamint társalapítóra és csapatra, anélkül nincs startup. Érdekesség, hogy ő a társait a LinkedIn-en keresztül találta meg, miután a szűrésének, igényeinek megfelelő 200 találatnak levelet írt. Most viszont fordult a kocka, ő kapott hasonló módon megkeresést, így hamarosan pénzügyi intézeteknek készít folyamat-automatizációt.

A Vállalkozói Nap minden évben arról szól, hogy a szervezők összekössék a tudást, az innovációt és a közösséget, ez idén is sikeresnek bizonyult. Így egy energiákkal teli, tanulságos és motiváló napot zárhatott a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara és az Enterprise Europe Network Szeged.