Legyen szó családlátogatásról az ünnepek alatt, egy hétvége barátokkal való eltöltéséről vagy egy külföldi munkakonferencián való részvételről, az Európán belüli utazásnak egyszerűnek, gyorsnak és fenntarthatónak kell lennie. A Bizottság ezért új javaslatokat fogadott el Európa nagy sebességű vasúti hálózata kiépítésének felgyorsítása, valamint a megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokba történő beruházások fellendítése érdekében. Céljuk, hogy a versenyképesség és a fenntarthatóság elvei alapján hatékonyabbá, összekapcsoltabbá és hozzáférhetőbbé tegyék az uniós közlekedési rendszert.
A transzeurópai közlekedési hálózatra (TEN-T) építve az új nagy sebességű vasúti cselekvési terv célja az utazási idő csökkentése és a vasút vonzóbbá tétele a rövid távú járatok helyett. Mivel a vonatok elérik a 200 km/h vagy annál nagyobb sebességet, az uniós fővárosok közötti utazási idő jelentősen csökkenni fog
- Koppenhága–Berlin: 7 órától 4 óráig
- Párizs–Róma: 10.50-től 8.45-ig
- Szófia – Athén: 13.40-től 6.00-ig
- Bécs–Ljubljana: és 4.30 között tartott ülésről
Az új, határokon átnyúló összeköttetések gyorsabb és egyszerűbb utazásokat is lehetővé tesznek, például:
Lisszabon–Madrid–Párizs
Tallinn – Riga – Vilnius – Varsó
Annak érdekében, hogy ez a jövőkép valósággá váljon, a terv konkrét intézkedéseket határoz meg, például:
- a határokon átnyúló szűk keresztmetszetek megszüntetése, lehetőségekkel a 250 km/h feletti sebességre, amennyiben az gazdaságilag megvalósítható
- koordinált finanszírozási stratégia kidolgozása a szükséges beruházások mozgósítása érdekében
- a vasúti ágazat és a vasúttársaságok számára a beruházásokhoz, az innovációhoz és a versenyképes működéshez szükséges feltételek javítása (pl. a határokon átnyúló jegyértékesítési és foglalási rendszerek javítása)
- az uniós szintű kormányzás megerősítése, beleértve a harmonizált szabványokat és engedélyezési eljárásokat
A gyorsabb utazás, a könnyebb foglalás és a megfizethetőbb árak mellett a terv enyhíti a torlódásokat és felszabadítja a kapacitást a hagyományos vasútvonalakon, fellendítve a regionális gazdaságokat és az idegenforgalmat.
A csomag második része, a fenntartható közlekedésre vonatkozó beruházási terv közös megközelítést határoz meg a megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokba történő beruházások fellendítésére, a légi közlekedésre és a vízi közlekedésre összpontosítva. A RefuelEU Aviation és a FuelEU Maritime céljainak eléréséhez 2035-ig mintegy 20 millió tonna fenntartható üzemanyagra lesz szükség, ami a becslések szerint 100 milliárd EUR összegű beruházást igényel.
Forrás: Európai Bizottság