Zöldülő vármegyei vállalkozások – fenntarthatósági tanúsítványt kaptak

Sorra szerzik meg a Good Travel Seal fenntarthatósági tanúsítványt a körkörös, fenntartható turizmust szolgáló projektünk, az Ecotours partnervállalkozásai. Már a Classic Grill szerb étterem és pince, a Monster DownTown Étterem és a röszkei PaprikaMolnár Malom, Múzeum és Paprikawebáruház is magáénak tudhatja a tanúsítványt, mindhárom vállalkozás ezüst minősítést kapott. A Good Travel Seal a Globális Fenntartható Turizmus Tanács (GSTC) iránymutatásain alapuló világszerte elismert tanúsítási rendszer, amely az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaival összhangban szigorú szabályrendszer mentén vizsgálja a vállalkozások tevékenységét.

A vállalkozóknál tett látogatásunk során mindannyian arról számoltak be, hogy nem volt egyszerű feladat a tanúsítvány megszerzése, hiszen nagyon sok feltételnek kell megfelelni ahhoz, hogy valaki birtokolhassa ezt a dokumentumot. Mint kiderült, nyolcvannál is több kérdést kellett megválaszolniuk, a válaszaikat pedig sokszor képekkel, egyéb dokumentumokkal is igazolniuk kellett.

– Ugyanakkor a válaszok írása közben arra döbbentem rá, hogy valójában mi nagyon sokat teszünk annak érdekében, hogy fenntarthatóak, zöldek legyünk, viszont kifelé sosem kommunikáltuk ezt, mert beépültek a napi rutinunkba, így nem tulajdonítottunk kiemelt figyelmet ezeknek a tevékenységeinknek. Az Ecotours projekt és a tanúsítvány megszerzésének folyamata is arra ébresztett, hogy folyamatosan kommunikálnunk kell a vendégeink felé, hogy mennyi mindent teszünk a környezetünkért, hogyan óvjuk azt. Így hamarosan a közösségi oldalunkon, weboldalunkon és az étlapunkon is megjelenő elemek lesznek a környezetbarát tevékenységeink. Ez azért is fontos, mert a mai fiatalok számára nagyon nagy jelentősége van a zöld szemléletnek, ez a belépő szint náluk – mondta el kérdésünkre Kopilovic Erzsébet, a Classic Grill ügyvezető tulajdonosa.

Kopilovic Erzsébethez hasonlóan Erődi Tamás, a Monster DownTown ügyvezető tulajdonosa számára is pozitív, jóleső felismerés volt a kérdések megválaszolása közben az, hogy valójában mennyire környezetbarát a vállalkozása, és milyen sokat tesznek azért, hogy a mai fiataloknak is legyen lakóhelye.

– Úgy vélem, hogy miden komolyan gondolkodó vállalkozó odaáll egy ilyen projekt mellé, hiszen elég nagy az ökolábnyomunk. Éppen ezért volt szerintem a tanúsítvány megszerzése során igen fontos kérdés az, hogy a beszállítói oldalunk mennyire környezettudatos. Sosem figyeltem oda erre teljes mértékben, most jöttem rá, hogy valójában mindegyik beszállítónk ügyel erre, tudatosak ezen a területen is, ezt pedig a honlapjukon is kommunikálják. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy lehetőleg helyi termékekkel, vagy legalábbis magyar termékekkel dolgozzunk, és külföldről igyekszünk minél kevesebb alapanyagot beszerezni. Nálunk a nyersanyagok is egymásra épülnek, és táblázatot vezetünk arról szigorúan, hogy mikor, miből, mennyit selejteztünk le, a szemetet pedig szelektíven gyűjtjük, de úgy vélem, hogy még lehetne növelni ennek mértékét és a kommunális hulladékba még ennél is kisebb mennyiség kerülne. Teszünk ennek érdekében a jövőben – avatott be Erődi Tamás, aki üdvözölte azt a kezdeményezést az Ecotoursban, hogy a 16 vármegyei partnervállalkozás egy közös, fenntartható turisztikai csomag kidolgozásába fogott, hiszen szerinte ez hiánypótló, ahogyan az is, hogy a vármegyei turisztikában/vendéglátásban jelenlévő szereplők időnként leüljenek egy asztalhoz és közösen ötleteljenek.

Molnár Anita, a PaprikaMolnár tulajdonosa is ezt vallja, aki mindig is szeretett másokkal együtt dolgozni, mert szerinte így a tervezés is könnyebb, közösen még jobb és hatékonyabb célok tűzhetőek ki. Elárulta, számára az Ecotours egyik hozadéka az, hogy új, szegedi üzletük (Somogyi utca 17. – Folkart) része lesz a jövőben a Gyuris-Karancsi Dóra által szervezett Élménysétának. Korábban is dolgoztak már együtt, az Ecotours projekt által viszont erősebb lett a kapcsolatuk.

– A célunk az, hogy hozzánk betérve rálátást kapjanak a magyar és a külföldi turisták is arra, hogy mi mindenre jó a szegedi paprika, miért van arra szükségünk. De szintén az Ecotours eredménye az, hogy készítettünk egy munkavállalói kiskönyvet, melyben minden fontos és hasznos tudnivaló szerepel a kollégáink számára kitérve a zaklatáspolitikára és az etikus viselkedésre is. A tanúsítvány megszerzése során ugyanis az derült ki, hogy nem elég részletes a zaklatáspolitika kapcsán nyújtott tájékoztatónk. Ez volt az egyik ok, hogy lecsúsztunk az arany minősítésről. Azóta javítottunk ezen, minden munkavállalónk levizsgázott a kézikönyvbe foglaltakról, és ha új kolléga érkezik hozzánk, neki is teljesítenie kell majd ezt – részletezte Molnár Anita.

Mindhárom vállalkozó 2 évre kapta meg az ezüst minősítést, és mindannyian úgy gondolják, hogy ez az időszak épp elegendő lesz ahhoz, hogy fejlődjenek, zöldüljenek annak érdekében, hogy 2 év múlva az arany minősítést kapják meg a Globális Fenntartható Turizmus Tanácstól.