Minden össze van pakolva, és indulásra kész? Akik hamarosan nyári pihenésre készülnek, azoknak azt kívánjuk, hogy utazási terveik problémamentesen valósuljanak meg. Ha azonban mégis gond adódna, tudnia kell, hogy az EU utazási szabályai több eshetőségre is kiterjednek. Akár járattörlésről, akár vonatkésésről, akár elveszett poggyászról van szó a hajóúton, Önnek joga van kártérítési igényt benyújtani az EU egészére kiterjedő utasjogok alapján.
Az, hogy pontosan mire jogosult kártérítési igény esetén, az igénybe vett közlekedési eszköztől (repülő, vonat, busz/távolsági busz, hajó) és attól függ, hogy az EU-ba, az EU-ból vagy az EU területén utazik. A legtöbb esetben azonban egységes eljárást kell követni késés, járattörlés vagy poggyászprobléma esetén.
Első lépésként forduljon ahhoz az utazási vállalathoz, amelytől a jegyet vásárolta, és használja a cég által biztosított panaszbejelentő űrlapot. Ha a cég a választott közlekedési mód típusától függően 1–3 hónapon belül nem válaszol, vagy ha a válasszal nem elégedett, panaszt tehet az érintett ország illetékes nemzeti hatóságánál, ahol a probléma történt. Mindig kérhet segítséget és tanácsot a helyi Európai Fogyasztói Központtól is az utasjogokkal kapcsolatos ügyekben.
Ha panaszával továbbra is problémák merülnek fel, lehetőség van a vitás ügy bíróságon kívüli rendezésére – például egy alternatív vitarendezési szerv bevonásával. Ha jegyét online vásárolta, panaszát az Online Vitarendezési platformon keresztül is benyújthatja. Ezek a vitarendezési lehetőségek kizárólag az EU-ban élő fogyasztók számára elérhetők.
Ha Ön fogyatékossággal él vagy mozgásában korlátozott, joga van ugyanúgy igénybe venni a repülő-, vonat-, busz-, távolsági busz- vagy hajóutazást, mint bárki másnak, továbbá joga van a díjmentes segítségnyújtáshoz az állomásokon és a járműveken. Ha úgy érzi, hogy megsértették jogait, a fenti panaszkezelési útmutatót kell követnie. Az utasjogairól további részleteket lent talál.
(Forrás: Európai Bizottság)