Csongrád-Csanádi
Kereskedelmi és Iparkamara

Kötelező energetikai audit: október 10-én jár le az újonnan érintett vállalkozások határideje

2026. október 10-ig kell elvégeztetniük az első kötelező energetikai auditot azoknak a vállalkozásoknak, amelyek az energiafogyasztás-alapú szabályozás miatt váltak újonnan kötelezetté. A kötelezettség kisebb fuvarozó vállalkozásokat és egyéni vállalkozókat is érinthet: 2026-tól az érintettséget nem a vállalkozás mérete, hanem az előző három év átlagos éves, valamennyi energiahordozót magában foglaló energiafogyasztása határozza meg. A küszöbérték 10 terajoule (TJ), amelyet meghaladó fogyasztás esetén keletkezik auditkötelezettség.

Mely vállalkozások lehetnek érintettek?

  • Az új rendszer szerint minden olyan gazdálkodó szervezetre vonatkozik az előírás – vállalkozásra, intézményre, nonprofit szervezetre egyaránt –, amelynek a 2023–2025-ös évekre számított átlagos éves energiafogyasztása meghaladja a 10 TJ. A kötelezettség jogi formától független, így a magas energiaigényű ágazatok – szállodák, vendéglátóipari egységek, nagykonyhák, ipari termelők – különösen érintettek lehetnek.

 

Főbb határidők és feladatok

  • június 30.: az auditálásra kötelezett vállalkozások MEKH-regisztrációjának és nyilatkozattételének határideje már lejárt. A regisztrációs és nyilatkozattételi kötelezettséget ezt követően is évente június 30-ig kell teljesíteni. Az első regisztráció díja 100 000 forint.
  • október 10.: az újonnan kötelezett vállalkozások első energetikai auditjának határideje. A vizsgálat megrendelése nem azonos az audit elvégzésével.
  • Évente június 30.: az előző évi energiafelhasználásra és energiamegtakarításra vonatkozó adatszolgáltatás határideje, az alkalmazandó szabályok szerint.
  • A tárgyévet követő március 31.: az audit ajánlásai alapján kidolgozott végrehajtási tervről és az ajánlások végrehajtási arányáról készített éves jelentés honlapon történő közzétételének határideje. A 2026. évről szóló jelentést 2027. március 31-ig kell közzétenni.
  • Négyévente: az audit megismétlése, ha a vállalkozás továbbra is kötelezett.

 

Költségek és bírságkockázat

  • Az energetikai auditálásra kötelezett gazdálkodó szervezeteknek a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál (MEKH) regisztrációs kötelezettségük van. Az érintett vállalkozásoknak első alkalommal annak az évnek június 30-ig kell regisztrálniuk, amelyet megelőző három évben az összes energiahordozót figyelembe véve az átlagos éves energiafogyasztásuk meghaladta a 10 TJ-t. A regisztrációt ezt követően minden év június 30-ig meg kell újítani.
  • A regisztráció során a gazdálkodó szervezetnek nyilatkoznia kell arról is, hogy fennállnak-e az energetikai auditálási kötelezettség feltételei.
  • A regisztrációs kötelezettség elmulasztása vagy nem megfelelő teljesítése esetén a MEKH határidő kitűzésével felszólíthatja a gazdálkodó szervezetet a kötelezettség teljesítésére vagy megfelelő teljesítésére, továbbá akár 1 millió forintig terjedő bírságot is kiszabhat. A regisztráció késedelmes teljesítése esetén 100 ezer forintig terjedő bírság szabható ki.

 

Bővebb információkat a MEKH oldalán olvashat.

Az energetikai auditálási kötelezettséggel kapcsolatos kérdéseket az energiaaudit@mekh.hu email címre lehet megküldeni.

Megosztás közösségi médiában